بازسازی ساختمان با بلوک سبک |بلوک سبک | شرکت سنگدانه ایرانیان

آشنایی با مزایای بازسازی ساختمان با بلوک سبک

محوطه سازی با بلوک سبک
کاربردها و مزایای محوطه سازی با بلوک سبک
اکتبر 8, 2023
معرفی و خرید انواع شن و ماسه ساختمانی
اکتبر 17, 2023
Show all

آشنایی با مزایای بازسازی ساختمان با بلوک سبک

بلوک سبک در بازسازی ساختمان

امروزه در هر کوچه و خیابانی که پا می گذاریم، چندین ساختمان نیمه ساخته یا در حال ساخت می بینیم که در آن کارگران در تلاش برای بازسازی ساختمان به سبکی جدید هستند، تا بنایی به روز و جدید را جایگزین بنای قدیمی کنند. یکی از مصالح اصلی برای بازسازی و محوطه سازی، بلوک سبک است که به دلیل مزایای فراوانی که برای صاحبان ملک دارد، رواج بسیاری پیدا کرده است. اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد بازسازی ساختمان با بلوک سبک را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با مهمترین مزایای بازسازی ساختمان با بلوک سبک آشنا شده و با آگاهی بیشتر اقدام کنید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر در خصوص محوطه سازی، به مقاله ی کاربردها و مزایای محوطه سازی با بلوک سبک مراجعه کنید.

چرا بازسازی ساختمان با بلوک سبک

دلایل مختلفی وجود دارد که مردم به فکر بازسازی ساختمان های خود می افتند. یکی از این دلایل این است که بخش هایی از ساختمان، مانند تاسیسات آن دچار مشکل شده است. از این رو افراد تصمیم می گیرند تا به بازسازی ساختمان اقدام کنند. از سوی دیگر قدیمی بودن ساختمان و عمر زیاد آن، یکی دیگر از عواملی است که صاحبان ملک را به فکر آن می اندازد که ساختمان خود را بازسازی کنند و ضمن افزایش مقاومت آن، ساختمانی با طراحی جدید و به روز بنا کنند.

در این شرایط یکی از دغدغه های اصلی صاحبان ملک این است از چه مواد و مصالحی استفاده کنند که در عین استحکام، نگرانی آن ها را در خصوص ایمنی ساختمان و البته هدر رفت انرژی برطرف کند.

بلوک سبک یکی از گزینه های پیشنهادی خوب برای این افراد است که در ادامه با مزایا آن بیشتر آشنا می شویم.

بازسازی ساختمان با بلوک سبک

مزایای بازسازی ساختمان با بلوک سبک

بازسازی ساختمان با بلوک سبک مزایایی به همراه دارد که از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق صدا
  • عایق حرارت و به دنبال آن کاهش مصرف انرژی
  • مقاومت ساختمان در برابر حرارت، رطوبت، باد و…
  • نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتر
  • کاهش وزن سازه
  • قابلیت پیش ساخت
  • کاهش هزینه در هنگام بازسازی

در ادامه به شرح هر کدام از این موارد میپردازیم.

عایق صدا از جمله مزایای بازسازی ساختمان با بلوک سبک

ساختار بلوک های سبک به نحوی است که عایق بسیار خوبی برای صدا به شمار می آیند. از این رو در مناطق پر سرو صدا و شلوغ خصوصا نزدیک فرودگاه و راه آهن، مناطق نظامی و حتی در مرکز شهرها بسیار کاربرد دارند. استفاده از بلوک سبک در بازسازی ساختمان موجب می شود تا ساختمانی آرام و به دور از هیاهو داشته باشید.

مطالعات حاکی از آن است که استفاده از بلوک های سبک در بازسازی خانه ها می تواند سرو صدای محیط را تا 75 درصد کاهش دهد. برای افزایش این مقدار میتوانید در کنار استفاده از بلوک سبک، از در و پنجره هایی دوجداره که آن ها نیز عایق های خوبی برای صدا هستند استفاده کنید.

بلوک سبک، عایق حرارت و به دنبال آن کاهش مصرف انرژی

همه سازندگان، بلوک سبک را به عنوان عایق خوبی برای حرارت می شناسند. زیرا وجود هوا در میان سلول های داخلی آن موجب کاهش هدر رفت انرژی و خروج گرما از ساختمان و ورود سرما به داخل ساختمان می شود. این قابلیت بلوک‌های سبک، آن ها را به عایق های خوبی تبدیل کرده است که کاهش مصرف انرژی را برای ساکنین ساختمان به همراه دارند. به نحوی که ساختمان های بازسازی شده با بلوک سبک حداقل 20 درصد کمتر از سایر ساختمان ها در معرض هدر رفت انرژی هستند.

مقاومت ساختمان در برابر حرارت، رطوبت، باد، زلزله و… از مزیت های بازسازی ساختمان با بلوک سبک

استفاده از بلوک سبک در هنگام بازسازی ساختمان می تواند موجب مقاوم شدن ساختمان در برابر باد، آتش و رطوبت شود. زیرا مواد سازنده بلوک های سبک، سیمان، سازنده هوا و پوکه هستند که ترکیب آن ها با هم استحکام را به ارمغان می آورد. بنابراین بازسازی ساختمان ها با بلوک سبک می تواند مقاومت در برابر زلزله را نیز به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر به دلیل اینکه سیمان (ماده اصلی تشکیل دهنده بلوک های سبک) قابل اشتعال نیست، ساختمان های ساخته شده با بلوک سبک در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی دارند.

بلوک سبک، عایقی برای بازسازی ساختمان

نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتر در ساختمان های بازسازی شده با بلوک سبک

همانطور که پیش از این بیان کردیم از آنجایی که استفاده از بلوک سبک در بازسازی خانه ها مقاومت و استحکام را به دنبال دارد، عمر ساختمان را افزایش می دهد و این امر موجب می شود تا نیاز به تعمیرات و نگهداری سازه کاهش یابد. از این رو می توان گفت هزینه نگهداری و تعمیرات ساختمان های بازسازی شده با بلوک سبک نیز کاهش میابد.

کاهش وزن سازه از جمله مزیت های بازسازی ساختمان با بلوک سبک

به دلیل وزن پایین بلوک های سبک، ساختمان هایی که با این بلوک ها بازسازی می شوند، وزن کمتری دارند که این امر موجب می شود تا نیاز به انجام اقداماتی برای تقویت ساختمان کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر سبک بودن این مصالح، نصب سریع و راحت آن را به همراه دارد به گونه ای که بازسازی ساختمان با این نوع بلوک می تواند در مدت زمان کمتر و با پرداخت هزینه کمتری به نسبت سایر مصالح ساختمانی انجام گیرد. از این رو از کاهش وزن سازه به عنوان مهمترین مزیت بازسازی ساختمان با بلوک سبک یاد می کنند.

قابلیت پیش ساخت بلوک سبک در بازسازی ساختمان

در بازسازی ساختمان با بلوک سبک هم می توان با آوردن بلوک ها به محل و قرار دادن آن ها بر روی هم عملیات بازسازی را انجام داد و هم می توان از بلوک های سبک پیش ساخته استفاده کرد.

بلوک های پیش ساخته در کارخانه به شکل دیوار ساخته می شوند. سپس تکمیل شده آن توسط جرثقیل و وسایل حمل و نقل بزرگ به محل مورد نظر منتقل می شود و عملیات اتصال به سازه انجام می گیرد.

کاهش هزینه در هنگام بازسازی ساختمان با بلوک سبک

ساختمان هایی که با بلوک سبک ساخته شدند اگر خدایی نکرده دچار حادثه ای شوند، می توانند با هزینه کمتری نسبت به سایر ساختمان ها بازسازی شوند. زیرا به دلیل مقاومت بالایی که این ساختمان ها دارند، پس از حادثه اغلب دیوارهای آن سالم و بدون تخریب است.

از سوی دیگر مواد اولیه ای که در ساخت بلوک های سبک به کار می رود به نسبت سایر بلوک ها ارزان تر هستند. همین امر عامل دیگری است تا کاهش هزینه ها را به همراه داشته باشد.

از طرفی سبک بودن این بلوک ها باعث می شود تا جابجایی و نصب آن به افراد کمتری احتیاج داشته باشد و این امر بتواند با سرعت بیشتری انجام بگیرد. این موارد نیز کاهش هزینه های ساخت و استفاده از نیروی انسانی را به همراه دارد.

ویژگی های بلوک سبک برای بازسازی

چرا بازسازی ساختمان با بلوک سبک بهتر از بلوک سنگین است؟

استفاده از بلوک سنگین در بازسازی ساختمان معایب خاص خود را دارد که عبارت است از:

  1. وزن بالا: بلوک‌های سنگین معمولاً وزن بالایی دارند و به همین دلیل نیاز به سازه‌های پشتیبانی قوی‌تری دارند و ساخت این سازه ها هزینه و زمان بیشتری را می‌طلبد.
  2. مشکلات حمل و نقل: حمل و نقل و جابجایی بلوک‌های سنگین دشوار است و نیاز بیشتری به تجهیزات و نیروی کار (به نسبت بلوک های سبک) دارد.
  3. نیاز به فضای بیشتر: برای ذخیره و استقرار بلوک‌های سنگین، نیاز به فضای بیشتری نسبت به بلوک های سبک وجود دارد و ممکن است در محل‌هایی که محدودیت فضا دارید مشکل ساز شود و بازسازی را دشوارتر کند.
  4. هزینه‌های بیشتر: استفاده از بلوک‌های سنگین معمولاً هزینه‌های بیشتری در مقایسه با استفاده از مصالح سبک مانند بلوک سبک ایجاد می‌کند. هزینه‌های مرتبط با تجهیزات حمل و نقل، نیروی کار بیشتر و سازه‌های پشتیبانی قوی‌تر و… بر هزینه های بازسازی با بلوک سنگین می افزاید.
  5. زمان بیشتر: اجرای بازسازی با استفاده از بلوک‌های سنگین ممکن است به زمان بیشتری نسبت به استفاده از مصالح سبک نیاز داشته باشد. عملیات حمل و نقل، جابجایی و نصب بلوک‌های سنگین زمان بیشتری را در بر می گیرد و فرایند بازسازی را کندتر می کند.

به طور کلی استفاده از بلوک سنگین محدودیت هایی را به همراه دارد و لازم است تا هنگام استفاده از بلوک سنگین در بازسازی ساختمان، مواردی مانند هزینه، زمان، محدودیت‌های فضایی و ساختمانی، نیاز به تغییر سازه و نیاز به تجهیزات خاص را در نظر بگیرید. همچنین، همکاری با متخصصان و مهندسان ساختمانی در انتخاب مناسب‌ترین روش بازسازی برای ساختمان شما حائز اهمیت است.

با مطالعه این مقاله دریافتیم که انجام این عملیات با استفاده از بلوک سبک روشی مقاوم و اقتصادی است. از این رو استفاده از آن روز به روز در حال گسترش است. برای خرید بلوک سبک و کسب مشاوره در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در شرکت سنگدانه ایرانیان در ارتباط باشید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ تماس بگیرید