بتن خود متراکم| شن و ماسه بتن خود متراکم | شرکت سنگدانه ایرانیان

بررسی و خرید شن و ماسه بتن خود متراکم

معرفی و خرید انواع شن و ماسه ساختمانی
اکتبر 17, 2023
Show all

بررسی و خرید شن و ماسه بتن خود متراکم

شن و ماسه بتن خود متراکم

شن و ماسه بتن خود متراکم

به طور کلی، بتن نوعی مصالح ساختمانی است که از ذرات سخت سنگدانه (شن و ماسه)، سیمان و آب ساخته می‌شود. شن و ماسه بتن، معمولاً به صورت ریز (از 0.025 تا 6.5 میلی متر( یا درشت (از 6.5 تا 38 میلی متر یا بزرگتر) تعیین می شوند. تمام مصالح سنگدانه باید تمیز و عاری از مواد افزودنی با ذرات نرم یا مواد گیاهی باشند، زیرا حتی مقادیر کمی از ترکیبات آلی خاک، منجر به واکنش های شیمیایی می شود که به طور جدی بر مقاومت بتن تأثیر می گذارد.
نوع بتن با نوع سنگدانه، سیمان مورد استفاده و روش های تولید آن مشخص می شود. در بتن سازه‌ای معمولی، ویژگی بتن تا حد زیادی توسط نسبت آب به سیمان تعیین می شود. هرچه میزان آب کمتر باشد و همه چیز برابر باشد، بتن قوی تر است. مخلوط باید به اندازه کافی آب داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که هر ذره سنگدانه به طور کامل توسط خمیر سیمان احاطه شده است، فضاهای بین سنگدانه ها پر شده است، و بتن به اندازه کافی مایع است که به طور موثر ریخته و پخش شود. عامل ماندگاری دیگر، میزان سیمان نسبت به سنگدانه است . در جایی که بتن قوی مورد نیاز باشد، سنگدانه نسبتاً کمتری وجود خواهد داشت.
بتن خود متراکم (SCC) یک بتن ابتکاری است .که در این مقاله به بررسی آن و شن و ماسه بتن خود متراکم خواهیم پرداخت. اگر علاقمند به مطالعه در مورد انواع شن و ماسه هستید، به مقاله ی معرفی و خرید انواع شن و ماسه ساختمانی مراجعه کنید.

 

شن و ماسه بتن

نسبت شن و ماسه بتن

بتن مهمترین ماده در ساختمان های مدرن است و نسبت اختلاط بتن مهمترین جنبه کار با بتن است. به معنای واقعی کلمه بتن اساس توسعه است. تنها چهار عنصر اساسی در بتن وجود دارد: سیمان، شن، ماسه و آب. هر کدام با هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. درک هدف هر عنصر برای تعیین بهترین نسبت مخلوط بتن در یک موقعیت خاص، کلیدی است. ماسه نه تنها عامل پرکننده ای است که حفره های هوا و فضاهای بین سنگ های خرد شده را از بین می برد، بلکه دارای مقاومت فشاری بسیار بالایی است.

مطمئن ترین شرط برای هر مخلوط بتن چهار-دو-یک است. چهار قسمت سنگ خرد شده(شن)، دو قسمت ماسه، و یک قسمت سیمان. بدیهی است که دارای هفت قسمت است. به راحتی، هنگام اختلاط بتن، نسبت را می توان در هر محدوده ای از مقیاس مخلوط کرد.

اما، ترکیب چهار-دو-یک برای هر موقعیتی ایده آل نیست. برای پروژه هایی که به مقاومت فشاری شدید نیاز دارند، همانند کف یک کارگاه مکانیک موتور دیزل، مقدار بیشتری سنگ مورد نیاز است. برای پروژه‌هایی که به بتن با مقاومت فشاری بالا نیاز ندارند، اما به درجه بالایی از کارایی نیاز دارند، همانند یک آبنما باغ، شن و ماسه بیشتر، بهتر است.

 

نسبت اختلاط شن و ماسه بتن

 

نکاتی که باید برای نسبت مخلوط بتن به خاطر بسپارید:
1) هر چه شن بیشتر باشد، مقاومت فشاری بتن بیشتر است. هر چه ماسه بیشتر باشد کارایی آن بیشتر است.
2) چسبندگی (سیمان) و مقاومت فشاری (شن) دو عامل متفاوت در کیفیت بتن هستند. سیمان بیشتر به معنای مقاومت فشاری بیشتر نیست و به معنای استحکام کششی بیشتر است.
3) هر چه آب کمتر باشد، چسبندگی سیمان قوی تر است، اما کار با بتن دشوارتر است.

 

بتن خود متراکم

یکی از پر کاربردترین بتن در صنایع مختلف، بتن خود متراکم می‌باشد. این نوع بتن برای قرار دادن و تراکم نیازی به لرزش ندارد. قادر است تحت وزن خود جریان یابد و قالب را کاملاً پر کند و حتی در حضور آرماتورهای متراکم، به تراکم کامل برسد. بتن سخت شده متراکم، همگن، دارای خواص مهندسی و دوام مشابه به بتن مرتعش سنتی است. بتن خود تراکم به دلیل محتوای چسبندگی بالاتر و منحنی دانه بندی ترکیبی متفاوت، نسبت به بتن معمولی دارای ریزدانه های بیشتری است.

 

بتن خود متراکم

مزایا و معایب بتن خود متراکم

بتن خود تراکم (SCC) در مقایسه با بتن سنتی مزایای زیادی از نظر تولید و قرارگیری دارد.

• حذف ارتعاشات خارجی یا داخلی برای تراکم
• روان‌پذیری بهتر
• کارپذیری
• پمپ‌پذیری
• افزایش چسبندگی با آرماتورهای متراکم

 

مزایا بتن خود متراکم

 

علاوه بر این، قرار دادن SCC سریعتر است و نیاز به نیروی کار کمتری دارد. ظاهر (سطح)، عملکرد مکانیکی و دوام SCC می تواند به طور قابل توجهی بهتر از بتن سنتی باشد. با این حال، روش های تولید، قرار دادن، کنترل کیفیت و تکمیل برای SCC ضروری است.
در صورتی که استانداردها، دستورالعمل‌ها یا شیوه‌های مربوطه برای تولید و مکان‌یابی به درستی رعایت نشود، ممکن است مسائل ساخت‌پذیری برای تعیین‌کننده‌ها و پیمانکاران ایجاد شود. بتن خود تراکم نسبت به تغییرات ناگهانی در رطوبت سنگدانه ها، مواد افزودنی شیمیایی و محتوای آب تحمل کمتری دارد. نوع میکسر بتن، زمان انتقال و روش های جاگذاری و تکمیل بتن می تواند بر خواص SCC تاثیر بگذارد.

 

ظاهر بتن خود متراکم

بنابراین، اقدامات کنترل کیفیت قوی باید در طول تولید و قرار دادن بتن خود متراکم وجود داشته باشد. جریان پذیری عالی SCC در مقایسه با بتن سنتی، پمپاژ را به بهترین روش جاگذاری تبدیل می کند. با این حال، به دلیل سرعت جریان بالاتر، احتمال ورود هوا زیاد است، که می تواند منجر به ایجاد گودال ها و جداسازی شود. به طور معمول SCC در مقایسه با بتن سنتی عیوب سطحی کمتری دارد، اما اگر دستورالعمل‌های تولید و قرارگیری به‌طور مناسب رعایت نشود، مستعد ابتلا به ایجاد لانه زنبوری و ترک‌خوردگی خواهد بود.

 

اهمیت شن و ماسه بتن خود متراکم

خرید شن و ماسه بتن خود متراکم

خرید شن و ماسه از تولیدکننده ی اصلی، باحذف واسطه ها می‌تواند کیفیت خرید شما را افزایش بدهد. تولیدکننده ی اصلی شن و ماسه همانند شرکت سنگدانه ایرانیان، با شناخت بالا از محصولات می‌توانند بهترین راهنما و مشاور برای خرید محصول مورد نظر شما باشند. درجه‌ی کیفیت و اندازه ی این محصولات با توجه به استفاده ی مورد نظر بسیار اهمیت دارد. استفاده از شن و ماسه نامناسب میتواند سهم بازار شما را به دلیل محصول نامرغوب کاهش دهد.
شما میتوانید جهت انجام مشاوره و خرید شن و ماسه بتن خود متراکم از شرکت سنگدانه ایرانیان، با تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

 

امتیاز ۴.۳۳ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ تماس بگیرید