محوطه سازی|کاربردها و مزایای محوطه سازی با بلوک سبک |شرکت سنگدانه ایرانیان

کاربردها و مزایای محوطه سازی با بلوک سبک

بلوک سبک سیمانی
بررسی تاثیرات بلوک سبک سیمانی در ساخت و ساز
اکتبر 8, 2023
بلوک سبک در بازسازی ساختمان
آشنایی با مزایای بازسازی ساختمان با بلوک سبک
اکتبر 11, 2023
Show all

کاربردها و مزایای محوطه سازی با بلوک سبک

محوطه سازی با بلوک سبک

آیا تاکنون به فکر زیبا سازی فضای خارجی ویلا، باغ و یا حیاط منزل خود افتاده اید؟ اینجاست که مفهومی تحت عنوان محوطه سازی پا به عرصه می گذارد. وقتی صحبت از محوطه سازی می شود، یکی از اصلی ترین مسائلی که توجه مخاطب را جلب می کند مواد و مصالحی است که برای انجام این کار مورد استفاده قرار می گیرد. محوطه سازی با بلوک سبک، از جمله موضوعاتی است که امروزه بسیار مورد توجه سازندگان ساختمان و ویلا قرار گرفته و طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است. پس با ما همراه باشید تا با مزایا و کاربردهای محوطه سازی با بلوک سبک آشنا شوید.

محوطه سازی چیست؟

محوطه سازی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که برای قابل استفاده کردن و زیبا سازی فضای بیرونی ساختمان، ویلا، باغ، آپارتمان و… انجام می شود.

در طراحی محوطه اقدامات گوناگونی انجام می شود که از مهمترین آن ها می توان به ایجاد فضای سبز و امکانات مختلف با استفاده از مصالح ساختمانی و بلوک سبک اشاره کرد. منظور از محوطه سازی، تنها زیباسازی و ایجاد امکانات در فضای بیرونی ساختمان نیست بلکه تغییرات اعمال شده در بام ساختمان ها همچون ایجاد روف گاردن نیز نوعی محوطه سازی به شمار می آیند.

توجه به این نکته ضروری است که مصالحی که در ساخت امکانات و آیتم های طراحی محوطه مورد استفاده قرار می گیرد (همچون بلوک سبک)، موجب شده است تا استفاده از آن آیتم ها در هر فصلی از سال ممکن باشد.

محوطه سازی با بلوک سبک

اصول محوطه سازی با بلوک سبک

  • تحلیل و شناخت محیط: قبل از طراحی محوطه، باید محیط را به دقت بررسی و تحلیل کرده، به صورتی که شناخت کاملی از ویژگی‌های طبیعی، فیزیکی و محیطی آن داشته باشید. این شناخت شامل بررسی عواملی مانند شرایط اقلیمی، جغرافیایی، نور طبیعی، باد، دسترسی و دید از محیط است. هنگام محوطه سازی باید از نتایج این بررسی ها استفاده کرد و بر اساس آن اقدام به ساخت سازه های مناسب در آن محوطه کرد. بی توجهی به این موضوع گاهی باعث عدم هماهنگی میان امکانات و شرایط موجود می شود.
  • زیرسازی: مهمترین اقدامی که پیش از شروع محوطه سازی باید انجام داد زیرسازی محل مورد نظر به نحوی است که قابلیت استفاده از امکاناتی نظیر آب، برق و گاز برای سازه های جدید فراهم باشد.
  • ترازبندی و طراحی فضاهای متنوع: با ترازبندی مناسب محیط، طبیعت و چشم‌انداز محیطی را به طور مؤثری به نمایش می‌گذارید. استفاده از فضاهای متنوع مانند فضاهای سبز، فضاهای باز، فضاهای آبی، محوطه‌های نشیمن و … که توسط بلوک سبک ایجاد می شود، کمک می‌کند تا محوطه جذابیت بیشتری داشته باشد.
  • استفاده از عناصر طبیعی: طبیعت عنصر مهمی در محوطه‌سازی است. استفاده از درختان، گیاهان، آب، سنگ و عناصر طبیعی دیگر، رابطه انسان با محیط را تقویت می‌کند و جذابیت و تنوع به محیط می‌بخشد.
  • توجه به تقارن و هماهنگی: یکی از اصولی که باید در محوطه سازی رعایت شود هماهنگی میان آیتم های اجرا شده است. رعایت تقارن در محوطه سازی نیز می تواند جذابیت مکان را دو برابر کند.
  • اجرای فضای سبز، آیتم های کاربردی و نورپردازی: یکی از مهمترین اصولی که در محوطه سازی انجام می شود و زیبایی را دو چندان می کند ایجاد فضای سبز است. در کنار آن می توان به وسیله بلوک سبک دست به اجرای آیتم هایی همچون آلاچیق، گلدان، سایبان، صندلی و … به همراه سیستم نورپردازی جذاب زد تا فضایی کاملا کاربردی و زیبا ایجاد شود.
  • حفظ محیط زیست: در طراحی محوطه باید از مدیریت منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست مراقبت کنید. استفاده از روش‌های مدیریت منابع آب، کاهش استفاده از انرژی و استفاده از مصنوعات قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست مانند مواد ساختمانی با کمترین تأثیر زیست محیطی به این اصل مربوط می‌شود که در این مورد بلوک سبک به عنوان یکی از بهترین مصالح ساختمانی دوستدار محیط زیست شناخته می شود.
  • سادگی: بهتر است در محوطه سازی با کمترین آیتم ها و به دور از زیاده روی در به کار بردن امکانات یک محوطه کاربردی طراحی کرد تا هیچ گاه شلوغی فضا، مخاطب را خسته نکند.

این اصول طراحی محوطه به شما کمک می کند تا یک محیط زیبا، کارآمد و قابل تعامل طراحی کنید. البته، هر محیط ممکن است شرایط و نیازهای خاص خود را داشته باشد و باید با توجه به آنها، اصول محوطه‌سازی را انجام دهید.

اصول محوطه سازی با بلوک سبکمحوطه سازی با بلوک سبک

امروزه بلوک سبک یکی از شناخته شده ترین مصالح ساختمانی به شمار می آید که از جمله مصالح اصلی برای محوطه سازی نیز می باشد. این نوع از بلوک ها در برابر رطوبت، باران، سرما، یخ زدگی، آتش و حریق مقاوم هستند. از سوی دیگر به علت غیر آلی بودن مواد اولیه آن، غیر قابل فساد هستند.

وزن پایین این بلوک سبک، در عین حال مقاومت بالا و قابلیت نصب راحت آن نیز از جمله عوامل دیگری است که استفاده از آن را در محوطه سازی افزایش داده است و سرعت ساخت محوطه را دو چندان کرده است. ویژگی سبک بودن این بلوک‌ها، آن ها را قابل استفاده در محیط‌ هایی می‌کند که برای ساخت سنگین محدودیت‌هایی وجود دارد. مانند بالکن‌ها، روف‌گاردن‌ها یا فضاهایی با زمین‌های نیمه فرورفته.

خوبی محوطه سازی با بلوک سبک این است که اگر نیاز به تغییرات در محوطه وجود داشته باشد، بلوک‌های سبک را می‌توان به راحتی جابجا کرد و یا آن ها را جدا و مجدداً نصب کرد.

اگر از دوستداران محیط زیست هستید باید این مژده را به شما بدهم که چون در ساخت بلوک سبک از سوخت های فسیلی استفاده نشده و همچنین مواد آلاینده تولید نمی کند می توان بلوک سبک را سازگار با محیط زیست دانست.

یکی دیگر از دلایلی که از بلوک سبک برای ساخت و طراحی محوطه استفاده می‌شود، قابلیت شکل پذیری بلوک‌های سبک است. زیرا این بلوک‌ها به راحتی می‌توانند توسط قالب‌های مختلف و در شکل‌های مختلف ساخته شوند. همین امر باعث می‌شود تا از آنها در ساخت امکانات مختلف در محوطه سازی استفاده کرد.

با استفاده از بلوک‌های سبک، می‌توان طرح‌های متنوعی را ایجاد کرد زیرا قابلیت قطع و وصل به یکدیگر را دارند، در نتیجه، شما می‌توانید از تنوع در طرح‌ها و الگوهای مختلف استفاده کنید. این امر به طراحان و معماران امکان می‌دهد تا خلاقیت خود را در ایجاد محوطه‌های منحصر به فرد و جذاب به نمایش بگذارند.

مزایای محوطه سازی با بلوک سبک

همانطور که در بخش قبل بیان کردیم محوطه سازی با بلوک سبک مزایای بسیاری را به همراه دارد که از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت نصب و نقل و انتقال
  • وزن سبک
  • عایق حرارتی و صوتی
  • پایداری و مقاومت
  • طراحی و استفاده آسان
  • هزینه کمتر
  • زیباسازی بنا و ساختمان
  • افزایش قیمت ملک
  • مکانی برای تفریح و لذت بردن از فضای آزاد

کاربرد بلوک سبک در محوطه سازیکاربردهای محوطه سازی با بلوک سبک

فرض کنید ویلایی در یک منطقه خوش آب و هوا خریده اید و قصد محوطه سازی در فضای بیرونی ویلا دارید تا بتوانید از بودن در فضای آزاد لذت ببرید. اینجاست که کاربردهای بلوک سبک به چشم می آید.

از بلوک سبک می توان برای ساخت امکاناتی همچون باغچه‌ها و فضاهای سبز، فضاهایی برای نشستن و استراحت همچون میز و صندلی، شومینه، آلاچیق، گلدان، آتشدان و باربیکیو، استخر، حوضچه‌های زینتی، ستون‌ها، پل‌ها و… در محوطه سازی استفاده کرد. این ها تنها چند مثال از کاربردهای محوطه‌سازی با استفاده از بلوک‌های سبک هستند و شما می توانید برای ایجاد محیط‌های منحصر به فرد، از ترکیب‌های مختلف بلوک‌ها، الگوها و طرح‌ها استفاده کنید و خلاقیت خود را در طراحی محوطه به کار بگیرید.

برای ایجاد چنین محوطه هایی فقط کافی است با کارشناسان ما در شرکت سنگدانه ایرانیان تماس بگیرید تا ساخت و اجرای تمامی این امکانات در حداقل زمان ممکن و توسط یکی از پرطرفدارترین مطالح ساختمانی یعنی بلوک سبک برای شما صورت بگیرد.

توجه داشته باشید که با محوطه سازی صحیح و اصولی نه تنها از بودن در فضای طبیعی لذت می برید بلکه بر قیمت ملک و ساختمان خود نیز می افزایید.

همانطور که در این مقاله بیان کردیم، بلوک سبک یکی از کاربردی ترین مصالح ساختمانی است که به دلیل مزایای بیشماری که دارد، روز به روز بیشتر در ساخت و ساز مورد توجه قرار می گیرد. از سوی دیگر به دلیل مزایای محوطه سازی با بلوک سبک، امروزه اجرای فضا و امکانات در فضای بیرونی باغ و ویلا توسط آن انجام می گیرد. از این رو اگر قصد پیاده سازی آیتم هایی که در بخش کاربردهای محوطه سازی با بلوک سبک بیان کردیم را دارید می توانید با کارشناسان ما در IAGCO در ارتباط باشید تا ضمن ارائه راهنمایی های لازم در این زمینه، تجربه ای خوب از محوطه سازی با بلوک سبک را برای شما رقم بزنند.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ تماس بگیرید