بلوک عایق صدا IAGCO شرکت سنگدانه ایرانیان

بلوک عایق صدا، نسل جدید بلوک های سبک

بلوک سبک هبلکس شرکت سنگدانه ایرانیان
بلوک سبک هبلکس چیست؟
اکتبر 2, 2023
بلوک سبک سیمانی
بررسی تاثیرات بلوک سبک سیمانی در ساخت و ساز
اکتبر 8, 2023
Show all

بلوک عایق صدا، نسل جدید بلوک های سبک

بلوک عایق ساختمانی

امروزه به دلیل افزایش هزینه های مصرف انرژی، ناچار به استفاده از مواد و مصالحی در اجرای ساختمان هستیم که مصرف انرژی را در پایین ترین مقدار ممکن نگه دارد. همچنین برای ساخت مراکز مهمی مانند بیمارستان، درمانگاه های شبانه روزی، کتابخانه های عمومی، ساختمان های اداری و کارخانه ها نیاز به استفاده از مواد اولیه ای است که بتواند در برابر عبور صدا مقاومت کند.

همانطور که می دانید مصالح مختلفی برای اجرای دیوار در ساختمان سازی استفاده می شود که یکی از این مصالح، بلوک ها هستند. بلوک ها نیز دارای انواع مختلفی بوده که در همه آن ها به دلیل مواد بتنی استفاده شده، خاصیت عایقی ایجاد شده است. برای دستیابی به این خاصیت، لازم است مطابق با استاندارد های ملی ساختمان سازی عمل کرد. در ادامه هر آنچه که لازم است در مورد بلوک های عایقی بدانید را در اختیار شما قرار می دهیم.

بلوک عایق صدا، نسل جدید بلوک های سبک

مهم ترین نکات بلوک عایق صدا

همزمان با پیشرفت دانش مربوط به ساخت و ساز، همواره استفاده از مصالح قدیمی کمتر شده و جای خود را به مصالح به روز دنیا داده است.

در ساختمان های قدیمی به تدریج بافت ساختمان سست تر شده و بار مرده موجود در سازه کاهش پیدا می کند؛ به همین دلیل سازندگان پروژه ها به دنبال جایگزینی مصالحی هستند که مقاومت ساختمان را افزایش دهد.

بلوک عایق صدا یکی از اصلی ترین و کارآمد ترین مصالحی است که به منظور حفظ انرژی و کاهش صدا به کار می روند. در این نوع بلوک فوم هایی به کار رفته که در آن حباب های زیادی قرار دارد. وجود این حباب ها در فوم موجود در بلوک، موجب جلوگیری از عبور صدا می شود و به سبب همین خاصیت، از بلوک ها در دیوار های داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود.

نحوه عایق شدن بلوک های بتنی

به منظور عایق شدن بلوکهای بتنی، از لایه های فومی مخصوصی در ساختار آن ها استفاده می شود.

وجود فوم باعث ایجاد فضاهای حباب مانندی در بلوک سبک می شود که این حباب ها به صورت گاز متراکم درآمده اند و شدت صدا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

مواد تشکیل دهنده بلوک عایق شامل دانه های سبک و ریز به همراه سیمان است که تعداد زیادی حباب در آن به صورت فشرده قرار گرفته اند. وجود بلوک عایق موجب صرفه جویی در مصرف انرژی، پایین آمدن هزینه ها، کاهش بتن و فولاد مصرفی و همچنین ازبین رفتن بار مرده ساختمان می شود.

انواع بلوک های عایق صدا

انواع بلوک عایق صدا

با توجه به اینکه تنوع کاربرد بلوک ها در ساختمان سازی زیاد است و استفاده از آن ها مزایای زیادی را به دنبال دارد، انواع مختلفی از بلوک در سایز و ابعاد مختلف در کارگاه های تولید کننده بلوک ساخته و روانه بازار می شوند. با به کارگیری بلوک های عایق، سرعت اجرای کار افزایش پیدا کرده و همچنین مقدار هزینه های مصرفی برای ساخت و ساز کاهش می یابد.

انواع بلوک عایق صدا عبارتند از:

  1. بلوک های عایق سیپورکس
  2. بلوک های clc
  3. انواع بلوک های iag
  4. بلوک هلبکس
  5. برخی از انواع بلوک های NAAC

شکل و سایز انواع بلوک های عایق صدا

همانطور که گفتیم بلوک های عایق بر اساس کاربردی که دارند، در اندازه و شکل های متفاوتی ساخته شده و در اختیار مشتری قرار می گیرد. اندازه هر دسته از بلوک بر اساس نیاز مشتری و سفارش او قابل برش دهی است. در مجموع ابعاد استاندارد این بلوک ها بین 20-15 سانتی متر بوده که گاهی هم ابعاد را بیشتر و یا کمتر از این مقدار در نظر می گیرند.

مزایای بلوک عایق صدا

  • جلوگیری از عبور صدا از داخل دیوار و ایجاد آرامش صوتی برای ساکنین
  • توان مقاومت بالا در برابر بلایای طبیعی
  • قابلیت برش دهی قطعات آن بدون ایجاد ضایعات
  • ناچیزی مواد اضافی حاصل از کار با این بلوک ها
  • صرفه جویی در مقدار ملات مصرفی
  • کاهش میزان فولاد مصرفی
  • افزایش استحکام ساختمان
  • بالا بودن سرعت اجرای کار

نحوه اجرای بلوک های عایق صدا

در هنگام به کار گیری بلوک های عایق صدا برای دیوارچینی، از آهک برای اتصال بلوک ها به همدیگر استفاده می شود. مقدار چسبندگی آهگ به کار رفته بسیار بالا است و به همین دلیل نیاز به استفاده از ملات برای نصب بلوک ها کمتر احساس می شود. با کاهش مصرف مقدار ملات در ساخت و ساز، در هزینه های مصرفی نیز صرفه جویی می شود.

قبل از اجرای بلوک های عایق صدا معمولا آن را آب پاشی می کنند تا پس از نصب خاصیت عایقی خود را حفظ کند. همچنین برش دهی این بلوک ها به راحتی انجام می شود؛ بنابراین برای عبور دادن سیم و کابل های برق از داخل شیار های بلوک مشکلی ایجاد نمی شود.

به منظور اتصال بلوک ها به همدیگر ازخاصیت چسبندگی ملات استفاده می شود. ملات به کار برده شده برای این منظور از نوع پودری می باشد. همچنین گاهی برای بالا بردن استحکام دیوار چیده شده به وسیله بلوک، از چفت شدن کام و زبانه استفاده خواهد شد.

کدام بلوک ها عایق صدا هستند؟

1. بلوک های سبک پرلکس: بلوک سبک پوکه ای یکی از چند نوع بلوک دارای خاصیت عایقی صوت و حرارت است. مواد اولیه ای که در ساختار اولیه بلوک به کار رفته دارای خواص ویژه هستند، به گونه ای که مانع از عبور صدا می شوند. همان طور که گفتیم در ساختار یلوک های سبک تعداد زیادی حباب های هوا وجود دارند که این حباب ها در ساختار بلوک سبک پوکه ای به طور یکنواخت پخش شده اند.

وجود تراکم یکنواخت از حباب های هوا در بلوک به همراه تیغه پلاستو فوم موجود در آن باعث می شود تا این خاصیت بیش از پیش تقویت شود. یک سری آزمایش ها در اینباره صورت گرفته که در آن مقدار عایق صوتی در بلوک را 50 دسی بل عنوان کرده اند.

2. بلوک سنگدانه ایرانیان (iag): از دیگر بلوک های عایق صدا، بلوک iag است. در ساختار این بلوک ها به دلیل وجود تخلخل از عبور صدا و هدر رفت انرژی جلوگیری می شود و همین موضوع دلیلی بر استفاده فراوان از بلوک های لیپر شده است.

3. بلوک های عایق هلبکس: مشکل اصلی ساختمان های چند طبقه و یا طبقه های چند واحدی، وجود سر و صدای زیاد ناشی از شلوغی است که این مشکل تا حدود زیادی توسط انواع بلوک های عایق از جمله بلوک هبلکس قابل حل شدن خواهد بود. در ساختمان هایی که از بلوک هبلکس استفاده شده، صدا در برخورد با دیواره ها به سرعت می شکند و قدرت آن کاهش پیدا می کند. گاهی صدای وارد شده دارای قدرت زیاد است که در این صورت نیز بلوک ها می توانند از شدت وارده آن بکاهند.

غیر از موارد بالا، بلوک های دیگری نیز مانند بلوک های clc، AAC و بلوک های دیواره ای پرلکس نیز عایق صوتی خوبی هستند.

آشنایی با استانداردهای لازم در زمینه بلوک های عایق صدا

استانداردهای بلوک عایق صدا

تمامی ساختمان ها ومراکزی که در حال ساخت و یا تعمیر هستند، باید طبق ضوابط استاندارد های ملی پایان کار بگیرند. یکی از اصولی که رعایت کردن آن برای یک سازه ضروری است، توجه به مقدار صدای عبوری از ساختمان یا همان میزان شدت صوتی است. بر طبق این استاندارد ها میزان مناسب صدای موجود در یک اتاق خواب باید در حدود 30 دسی باشد؛ یعنی قدرت صدای بیشتر از این مقدار برای ساکنین آزار دهنده خواهد بود. همچنین این مقدار برای سالن پذیرایی در حدود 40 دسی بل و نیز برای آشپزخانه یک واحد مسکونی 45 دسی بل تعیین شده است.

طبیعی است که بیشترین حد استاندارد عایق صوتی رعایت شده برای اتاق خواب باشد. چرا که در صورت وجود سر وصدای بیش از حد ممکن است در زمان خواب برای ساکنین خانه مشکل ایجاد شود.

مقادیر شدت صوت برای سایر مکان ها عبارتند از:

  • دفتر کار در یک مکان معمولی: 40 دسی بل
  • دفتر کار در یک مکان شلوغ: 60 دسی بل
  • یک مکان ارائه خدمات در مکانی شلوغ: 90 دسی بل
  • ساختمان در یک مکان ساکت: 30 دسی بل
  • اتاق تست صوتی: 0 دسی بل

مطلب پیشنهادی: حتما مقاله ” مقایسه بلوک سیمانی و بلوک هبلکس ” را مطالعه کنید.

مناسب ترین عایق های صوتی

توجه داشته باشید که نحوه عایق کردن هر نوع دیوار بسته به کاربردی که دارد با دیوار دیگر متفاوت است. برای مثال در مرحله دیوار چینی برای یک موتور خانه باید از ضریب عایق صوتی بالاتری استفاده کرد؛ چرا که صداهای تولید شده در این مکان بسیار بلند خواهند بود و عایق باید دارای ضریب جذب صوت بالایی داشته باشد. بسته به مقدار ضریب جذب صوت مورد نیاز، نوع و همچنین ضخامت بلوک های عایقی لازم برای مکان مورد نظر تعیین می شود.

ضخامتی که دیوار بلوکی دارد، در مقدار ضریب جذب صوتی آن بسیار موثر خواهد بود. بنابراین مهندس ناظر با در نظر گرفتن شرایط مکانی موجود تشخیص می دهد که چه نوع عایقی و با چه ضخامتی برای دیوار لازم است. بر حسب شرایط محیطی گاهی از بلوک سبک دو جداره، بلوک های سه جداره و انواع دیگر بلوک های عایقی در ابعاد و ضخامت مناسب به کار گرفته می شود تا از شدت صداهای صوتی در اطراف مراکز درمانی و مسکونی کاسته شود. اصلی ترین ضوابط موجود برای ساخت یک ساختمان، میزان شدت صوتی استاندارد است که با بهره گیری از بلوک عایق صدا می توانید به آن دست پیدا کنید.

جالب است بدانید، بلوک سبک علاوه بر عایق صدا بودن، عایق حرارتی نیز می باشد، جهت کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله ” بلوک عایق حرارتی ” را مطالعه کنید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ تماس بگیرید